AM6 + Aprilia RS 50 vm -04
No niin.. Edelliset romut kun sain tallista pois, niin oli aika tutustua tuollaiseen Minarellin AM6 moottoriin ja vaihteistoon. Netin syövereistä löysin edulliseen hintaan moottorin, jossa oli kampiakseli poikki. Eli kampura tilaukseen ja moottori noutamaan..
Moottorin avaamisessa ei sinällään ole mitään ihmeellistä, mutta suosittelen kaikkia ensikertalaisia katsomaan Youtubesta videoita, kuinka tuo tehdään oikeassa järjestyksessä, jotta kaikki pienen prikatkin pysyvät tallessa. Itselleni oli yllätys kuinka paljon öljyä jää koneeseen vaikka olevinaan kuivaksi tyhjensin propun kautta.
On hyvä tilata kaikki moottoriin tiivisteet ja öljystefat valmiiksi ja tuossa kohtaa ei kannata säästää! Kaikki tiivisteet ja stefat maksavat n. 25e.. ja säästää hermoja jälkeenpäin. On hyvä vaihtaa myös kampuran laakerit vaikka edellisissä ei klappia olekaan.
Kampiakselin oikean puolen kiinnityksen kanssa sai tuskailla, mutta lämpö/kylmä hoidolla mutteri vapautui.
Uusi kampiakseli ja laakerit kannattaa laittaa pakastimeen ettei mene piloille:) ja antaa pakastua vuorokauden ennen asennusta. Kaikkiin lohkoihin kannattaa suorittaa huolellinen sisäpesu ainetta ja kompuraa käyttäen.
Kaikki tiivistepinnat tuli puhdistettua tarkkaan eikä raaputusjälkiä saa jättää..
Kasausvaiheessa aloittelijoiden kannattaa kasata moottori samalla kun seuraa videota youtubesta ja räjäytyskuva on hyvä olla tukena myös. Kampuran laakerit asettuvat hyvin kun kuumailmapuhaltimella kuumentaa lohkon ja asettaa jääkylmänä paikalleen. Apuna ei kannata käyttää paksua öljyä vaan esim. WD40 on tässäkin oiva apu!
Kasauksessakaan ei ilmennyt mitään erityisempää kunhan muistaa että yhtään prikkaa tai tappia ei tule jäädä yli!
AM6 on yksinkertainen, mutta en kuitenkaan niin paljon tähän ihastunut, että rabasan jättäisin :)
Nyt vaan pitäisi löytää runko johon tämän myllyn asennan, jotta saan vehkeen hyötykäyttöön jollekin onnelliselle.
Moottorille runko ympärille..
Netistä löysin oivan paperillisien rungon renkaineen. Taustatarkastelujen jälkeen totesin rungon olevan puhtaalla taustalla eli kilvet voin hakea suoraan katsastusasemalta ilman mitään erikoisia byrokratiasotkuja. Tällä kertaa alan sovittelemaan AM6:sta Aprilia RS- runkoon. Apikkahan on siitä hyvä, että kuulemma se on hyvä ja vakaa ajettava. Hankkimassani rungossa oli katteet sopivasti mukana, joten niitä ei tarvitse alkaa metsästämään mistään. Sen sijaan sähköt, vaijerit, kahvat, lokarit ja vilkut sekä pleksi ym ym.. olisi hankittava jostain.
Nettivaraosa.com on täynnä Aprilia RS 125:n osia joten niitä sitten tilailemaan.. Noh, osat kun saapuivat niin eihän ne käy sitten millään. Outoa.. Ulkonäkö ja koko on aivan sama kuin piikkisessä Apikassa, mutta osat eivät vaan käy, prkl! Joitakin em. osia sain hyödynnettyä muokkaamalla, mutta suurimman osan puuttuvista osista sain tilattua ebaylla Briteistä, Italiasta ja Australiasta. Valitettavasti Suomesta ei meinää löytyä RS:ään osia, pl. moottorin osia.
25.3.2015 Ensi savut moottorista napin painalluksella :) Ilokseni sain huomata moottorin käyvän kuin unelma eikä edes tarvinnut herkistellä käyntiin!! Ja nyt kasailemaan Apikkaa liikennekuntoon ja myyntiin. Huomautan, että tähän mopottimeen on hankittu kaikki kuluvat osat vaijereita myöten joten tulevan omistajan ei tarvitse kuin ajella ja lisätä bensaa.. :) Ja joo, olen rakentanut tätä vekotinta hiljalleen koko talven ja välillä joutunut hakemaan uutta motivaatiota pienemmillä projekteilla kuten Derbeillä :)
Alla kuvatuksia moottorirempasta..




Konerempan jälkeen..
Alla kuvatuksia mihin tätä myllyä aloin sovittelemaan. Kuten parista kuvasta voi päätellä, että aikamoinen johtohelvetti oli tehtävänä.. Mut onneksi olen johtajakurssit käynyt joten johdot pysyy käsissä ;)





Ja tuollainen siitä tuli... Parempia kuvia latailen kunhan jaksan väsätä myynti-ilmoituksen. Näissä kuvissa linssi on ihan öljystä nuhruinen :)




No okei.. Sais siitä varmaan hienomman jo laittelis niitä hemmetin MONSTER tai Metal Mulsiha- tarroja, mut mielestäni ne ei oikein sovi tällaiseen.. Saa sit vaikka kaupantekijöinä niitä jos haluaa..