CPI SX, 2007
HANKINTA
Otsikon kaltainen vekotin löytyi epäkuntoisena läheltä, joten katsastamaan tämä tekele. Myyjä kertoi CPI:n olevan käyntihäiriöinen, joten hyväuskoisena oletin vian piilevän kaasarissa enkä edes kokeillut laatikon/moottorin pyörittämistä ostohetkellä.
Kun sain cpi:n kotipihaani, niin kiinnitin uuden akun ja kokeilin pyörittämistä. Kyllähän se käyntiin lähti, mutta jurahti saman tien kiinni ja kone jumitti kun yritti polkea käyntiin. Eipä ollut vaikea arvata mitä tuleman pitää.. -> kone auki, prkl...
YLEISTÄ CPI
Tätä mopoa aloitettiin valmistamaan 2006 ja se käyttää minarelli AM6-moottoria pienin muutoksin. Kytkin on viidellä jousella, mutta myös AM6 kytkin sopii tähän. Vaihdeakselin booritus on erilainen. Sylinterinä käytetään nicasil-pinnoitettua pyttyä 40.00 männällä.
CPI on varsin upea vekotin koko komeudessaan ja toivonkin saavani tämän hyvään kuntoon, sillä jos en saa tätä myytyä niin voin hyvillä mielin pärräillä itte tällä. Tässä on kaikki palikat kohdallaan kuin vaan enduromopossa voi olla: ajokorkeus, yksinkertaiset siistit katteet, selkeä digimittaristo ym.. 15v sitten olisin kussut hunajaa jos olisin tällaisen saanut! Suomessa CPI:n osia saa helposti moposportista.
REMONTTI
Oletin jumituksen johtuvan rikkinäisistä petilaakereista, joten laitoin tilaukseen kampiakselin laakerit, runkolaakerit, moottorin tiivisteet ja stefat. Mäntäkin tuli samaan tilaukseen, koska kannattaa sekin vaihtaa edullisesta hinta/hyötysuhteesta johtuen. Yleensä kaikki nuo em. mainitut osat kannattaa vaihtaa samalla kun lohkot käyttää auki. Ei ole pahan hintaisia, mutta takaa pitkän käyttöiän. Hiukan tuli takapakkia moottorin purkuvaiheessa, sillä huomasin CPI:n heikon kohdan: Kytkimen kruunupyörän valmistusmateriaali... Murtui irroitettaessa käteen.. Kallis paukku! Uusi AM6- kytkinpaketti tilaukseen (160e) -> tuo kun on niitä osia joita ei kannata käytettynä ostaa.
Muuten ei ollut laakereiden vaihdossa mitään ongelmia, sillä olinhan jo saanut harjoitusta aiemmasta minarellin projektista.. PAITSI.. Kasausvaiheessa ihmettelin kun ei kiertokanki pyörinyt kunnolla. Laakerihan sieltä oli silppuna! Valitettavasti moposportilla ei ollut hyllyssä kampiakseli/kiertokankipakettia ja toimituksessa olisi kestänyt viikkoja joten päädyin vaihtamaan AM6:n kiertokangen laakereineen. Tai siis... Eihän minulla sellaisia prässejä ole millä tuo vaihdetaan, joten LEMIN AUTOHUOLTO vaihtoi kiertokangen kampiakseliin jouhevasti. Kiitos siitä!
alla kuvatuksia moottorirempasta:






Lissää tulossa...
KASAUS
Kasauksessa ei niin mitään erikoista ollut kun muisti välillä katsella opastusvideoita ja rauhassa tehdä ilolientä nautiskellen. Täytyy kyl myöntää, että tämä CPI on helppo ja fiksusti tehty verrattuna useisiin Apikoihin. Mukava tällaista on laittaa varsinki kun kyseessä ei ole mikään tissiposkien mopo, vaan kunnon kokoinen ja laadukkaasti rakennettu vekotin.
KOEAJO
Oli aika koeajolle.. Käynnisty nätisti, kierti nätisti, mutta... Täyskaasulla kone pätki. Eipä ollut vaikea arvata vikaa. Kaasari auki ja 72.5 pääsuutin hevon v**uun ja tilalle 86. Kaasari putsattuna kiinni. Johan toimii!! Kerranki tällainen mopotin jossa on sähköt kunnossa ja niillä on hienosteltu! Siisti iso digimittaristo, sähköryyppy ja sähköllä lämpiävä kaasari! Hienoa CPI!!
Ja alla kuvatuksia:




EDIT:
Kokeilin muokata hiukan Supermoto-tyylisemmäksi tätä vaihtamalla renkaat ja etuloksun:
