Derbi Senda SM, 2006

Hondan vaihdossa sain täysin toimivan Rieju RR:n jota ei voinut projektiksi ottaa vaan lahjoitin sen sukulaispojalleni, niin oli aika syventyä nettimoton ihmeelliseen ja karuun maailmaan. Löysin sopivasti kaksi konevikaista projektiehdokasta Kotkasta. Ajattelin käydä katsomassa molemmat ja päättää sitten kumman otan. Kuinka ollakaan, otin molemmat. Matkaan tarttui Derbi sekä Gilera. Syynä oli se,että molemmat ovat Rabasan myllyllä ja minulla on talli täynnä Rabasan varaosia. Lisäksi Kotkasta tarttui matkaan myös ylimääräinen Rabasan moottori, tosin sitä purkaessa huomasin, että se oli kasattu aivan miten sattuu ja kelpaa vain osiksi. Tässä keskityn nyt vain tähän Derbi SM-projektiin...
 

Derbi Senda SM, 2006

 
Derbiä ei voinut paikan päällä testata, sillä kiksi ja kytkin olivat rikki, mutta vaihteisto vaikutti napakalta ja yläkerta äskettäin vaihdetulta. Kun sain derbin talliin, niin kone irti -> pöydälle ja purkuun.. Onneksi ei tarvinnut purkaa muuta kuin kytkinlohko ja kytkin sekä kiksi. Kytkimen löysin uutena hyllystäni,koska olin sen aiemmin tilannut jostain ebayn syövereistä, ja kiksi löytyi "miljoonalaatikosta" Kasaamisessa tuli tehtyä amatöörimoka. Kytkinlohkoon kuuluu tiiviste eikä onnistu tiivistää tiivisteliimalla. Ilman tiivistettä jos kasaa,niin kone ei pyöri! Lohko menee pelkällä tiivisteliimalla liian "tiukkaan". Aina oppii jotain uutta :) 
 
Kone paikalleen,uudet nesteet sisään ja käyntiin! Kävi todella nätisti ja kytkin sekä vaihteet toimivat nätisti, mutta... Nuo Derbin sähköt!! Ne ovat vitsaus minulle! En ymmärrä,miksi mopoista pitää aina riisua vilkut ja jättää johdot miten sattuu. Tai sitten otetaan akku irti ja riisutaan johtoja miten sattuu.. Keveneekö mopo muka niin paljon, että on vaivan väärti?? Pahimmassa tapauksessa nuo karvaperseliitokset hakkaa ajossa runkoon ja sitten ihmetellään miksi pätkii!? Tähänkin Derbiin jouduin yllättäen rakentelemaan valojen johdot uusiksi, mutta vilkut jätin pois, koska ne revitään irti kuitenkin jatkossa..
 

TESTILENKKI

 
Alkuun tuntui,että Derbi toimii aivan loistavasti, mutta hetken kierroksilla ajon jälkeen sammuu.. Ja kun odottelin hiukan niin taas lähti käyntiin ja matka jatkuu kunnes taas sammuu. Ongelmana on bensapinnan taso jota usein luullaan kaasariviaksi, mutta tosiasiassa tuo johtuu vanhasta bensahanasta, joka ei kunnolla toimi. Tuntuu olevan tyyppivika näissä ja on helppo ja halpa vaihtaa.. Ainut ongelma korjauksien jälkeen tässäkin Derbissä oli liian kovat menohalut rajoitetusta boxista huolimatta, mutta toiset tykkää ;)
 

TÄMÄ ON MYYTY!

 
Ja alla muutamia kuvatuksia: