Gilera RCR, 2007

 
Tämä Gilera oli Derbin lisäksi toinen Kotkasta tuotu vehje. Gilera oli seissyt pitkään, mutta jotenkin käyntikuntoinen. En testannut ostohetkellä Gilsua, mutta kotipihassa työntelin sen käyntiin. Gilsu ei kestänyt ottaa kierroksia, vaan alkoi booaamaan kun syöttö siirtyi pääsuuttimelle. Lisäksi tuntui, että koneen laakereissa oli välystä. Eihän tämäkään mikään mahdoton rojekti ole, sillä talli on täynnä rabasan osia ja purkaa pitää kuitenkin.
 

PURKU ja KASAUS

Kun olin saanut Derbin uudelle omistajalle ja talliin tilaa, niin oli aika nostaa Gilsu pukille ja konetta irti. Tässä vekottimessa sähköt toimivat kuten alunperin pitääkin, joten niihin ei onneksi tarvitse aikaa ja hermoja tuhlata. Kun kone oli nostettu pöydälle, niin ilokseni huomasin ettei tätä ole koskaan purettu ja hyvin on kestänyt mittarin mukaiset 12tkm. Toki noissa kampiakselin laakereiden vaihdossa on oma hommansa kun joutuu leikkii tulella ja jäällä :) mutta kyllä ne aina muutaman rentouttavan laagerin ja hermosavun kanssa irti lähtee :)  Sillä aikaa kun odottelin mopetisportista uusia tiivisteitä niin putsailin koneen sisusta ja vaihtelin gilsuun uusia vaijereita ruostuneiden/jumiutuneiden tilalle. Kasauksessa ei taaskaan mitään ihmeitä tai ylimääräisiä tarvinnut sepostella joten käytin hieman aikaani tuohon männän ja palotilan kiillottamiseen. <-- Auttaa tasaiseen käyntiin ja ripeyteen huomattavasti! Dremelillä homma hoituu mukavasti :) Alla siitäkin kuvatuksia.
 

TESTILENKKI

Kun Gilsu oli mielestäni valmis ja siistitty, oli aika lähteä tyypittämään. Hyvin käynnistyy, kytkin luistaa ja kiertää paikallaan! Noh kytkimen sain sääädettyä ruuvista, joten no problem :)  Kiihtyy hyvin ,mutta täyskaasulla booaaa... No tottakai! Niihän se edellinen omistaja sanoi... Takaisin talliin ja kaasari irti. Siellähän killui 70 pääsuutin!? Onko noin pieniä edes myyty joskus?? :) maltillinen 80 suutin tilalle ja paineilmaputsaus varmuuden vuoksi ja kasaan. Eipä booaa enää :) Ja mikä oli tämänkin vekottimen vika??? Kureista huolimatta menohaluja liikaa kuten Derbissäkin.... Ei muuta kuin seinältä ylisuuri takaratas mopon mukaan jos joku haluaa menohaluja rajoittaa. Itse en vaan jaksa alkaa tuollaiseen aikaa käyttämään. Pitänee vissiin ostaa tukkukaupasta noita ylisuuria takarattaita jos mielii jatkossakin näitä rabasan kehikoita rakennella.. Toki tuo insinöörien aivopieru eli kaasarin reikälevy voisi auttaa :) se on kyllä niin hauskan näköinen kapistus, että voisin laittaa vaikka kirjahyllyyni sen..
 
Alla kuvatuksia:
 

MYYTY