Honda CRM 125
Vastoin kaikkia periaatteitani otin projektiksi tällaisen mopoa pirteämmän vekottimen. Syy oli se,että aloin rakentamaan pitkänä projektina tästä omaan käyttööni lelua. Tarkoitus oli istuttaa tähän kilvelliseen motoon CR 125 monttuvehkeen tekniikka ja rällätä Joutsenon raittia ihmisten kiusaksi :) mutta toisin kävi...
HANKINTA
Joskus talvella 2014 kun hain sillosta Aprilia RS projektia näin tämän mielestäni komean vehkeen riisuttuna siellä tallissa Apikan seurana enkä malttanut olla kysymättä tulisiko tästä kauppoja. Ehtona latelin, että pitää olla ajokunnossa. Hinta sovittiin kunnossa olevasta motosta. Sillonen omistaja lupasi kuukauden sisällä laittaa Hondan kasaan ja ilmoitella minulle. Kului kuukausi... kului toinen... kolmas ja neljäskin.. Kunnes juuri oikeana iltana kun olin sopivasti nousumaistissa Hondan omistaja kyseli et vieläkö minua kiinnostaa Honda vaikka hän ei ole tehnyt sille mitään..? Hinta oli mallia "tarjoa". Minäpä sitten tarjosin.. ja tarjosin liikaa koska honda ilmestyi raakileena talliini parin päivän päästä.
TARKASTELU
Seuraavan aloin sitten purkamaan hondaa ja analysoimaan tulevaa projektia. Irroitin moottorin ja tutkiskelin sitä aikani huomasin paljon hyviä ja huonoja asioita. Hyvinä oli se, että moottori oli tosiaan avattu ja laitettu paljon uutta osaa mm . Malossin sylinterisatsi jolla ei oltu ajettu ollenkaan. Huonoja oli se,että oli kasattu ihan perseelleen ja pitäisi avata uudelleen.. lohkoja hitsailtu ym.. Kaiken lisäksi sähköt oli vedetty aivan miten sattuu.. Tässä vaiheessa tajusin, että maksoin tosiaankin aivan liikaa tästä. Päätökseni oli heittää tämä moottori jorpakkoon ja keksiä jotain muuta tilalle :) kunnes saan kasaan massia tarpeeksi.. Halusinhan tämän omaan käyttööni rakentaa.
PROJEKTI
Hondafoorumilta ynnä muualta netin ihmeellisestä ja totuudenperäisestä maailmasta luin CR:n koneen käyvän suoraan tähän.. Oli rahaa tai ei, niin CR oli saatava ja sellainenhan löytyi kunnossa olevana sopivan läheltä. CR talliin, kone irti ja sovittelemaan CRM:ään. No eihän se käy! Ei sitten millään! Ehkä rälläkällä ja hitsauskoneella, mutta siihen en ala. En halua pilata hyvää runkoa. Ja oikeesti CR on aivan mieletön vekotin alkuperäisenä jos se on kunnossa ja hyvin pidetty. Annoin CR:lle rauhan olla oma ittensä ja pyysin anteeksi tuota tekoani jota yritin. Rälläilin aikani CR:llä montulla kunnes sain sen uudelle hyvälle omistajalle pienellä voitolla joka kattoi huoltokulut. Ja taas alkoi pähkiminen mitä teen CRM:lle koska haluan päästä sen puikkoihin pian!
TOINEN YRITYS
Mielessäni oli jo pitkään hautunut NSR:n koneen sovittaminen CRM:ään. Syy: Edullinen, helpostin löytyvät varaosat, sähköstartti, jo vakiona tehokas sekä minullahan on se käyttämätön Malossin pyttysarja :) Taas nettiin hakuvahti vähän ajetusta NSR:stä. Eikä kauaa tarvinnut odottaa kun hakuvahti ilmoitti löytyneen muuten hyväkuntoisen Näsärin paitsi katteet paskana kaadon takia. Katteillahan en tee mitään, koska kukaan itseään kunnioittava ihminen ei aja muovileluilla. NSR vaikutti olevan tekniikaltaan priima ja vanhemman miehen käytöstä, sopi siis projektiinin mahtavasti! Kone pöydälle -> sylinteri vaihtoon -> uudet stefat ja hyvät öljyt sisään ja ei muuta kun sovittelemaan. Ihan pienillä rungon muutoksilla kone istuu paikalleen. Rungon kiinnityksiä joutui viilaamaan suuremmaksi ja startille oli tehtävä tilaa ja a´vot- kone on kiinni! Siinäpä oli se helppo osio... Alkoi sähköjen laittaminen :) Koska CRM on mallia -93 ja NSR -02, niin sähköt olivat aivan erilaiset. Jouduin asentamaan kokonaan uuden CDI-boxin ja kaikki johdot uudelleen staattorilta. Staattoreitakin kokeilin useita ja vasta kolmannella kerralla sain kipinän löytymään. Tuo KOH-I-NOOR ilmestyi kolmen aikaan aamulla kun olin viisi tuntia taistellut sähköjen kanssa.
Seuraavana oli vuorossa putken asennus. Ajattelin laittavani helposti tuon CRM:n alkuperäisen yläkauttasen putken, mutta kuinka ollakaan.. Ei käy mitenkään mikäli mielii asentaa tuon RC-valven kiinni! Tuumailin jätänkö laittamatta tuon säätimen, mutta halusin tästä tehokkaan ja vääntävän lelun, ei se ollut vaihtoehto. Sitten mieleeni tuli kuningasidea jostain! Kunnon motossahan pitää olla alakauttanen joten yhtälö on seuraava: Näsärin alkukäyrä+CRM tehopaisari+rälläkkä+MIG+tehoänäri / (olut x 20) = alakauttanen tehoputki!
Projekti jatkuu.. ja alla muutama kuvatus...








Ja VALMISTA TULI!!



