Hyena EVO 50 2011

Projekti

Kun sain edellisen Derbin pois käsistä, niin löysin netin syövereistä epäkuntoisena otsikon mukaisen haasteen.. Mopo oli omistajalleen täysin ylimääräinen ja omistaja ei vaikuttanut miltään d.i.y-mieheltä joten uskon EVOn olevan tekniikaltaan koskematon. Renkaat vaikuttivat lähes kulumattomilta, kone napakalta ja mittarissakin vain 5 tkm.. Tulossa siis hyvä prokkis..

 

Alkuunhan mopottimella täyty tehdä testilenkit.. Vaikutti todella vakaalta ja jämäkältä ajella, tosin tehoton johtuen rajoitetusta CDI-boksista. Myös kytkin vaikutti "hitaalta".. Tässä mallissahan on Minarellin kone, mutta ei Minarellin alkuperäinen kytkin, joten ensimmäinen asia oli laittaa rajoittamaton CDI-boksi ja alkuperäinen Minarellin käyttämä kytkinpakka tilaukseen..

 

Seuraavana vuorossa oli yltiöpäinen riisuminen mopolle.. Jo purkamisvaiheessa huomasin tietynlaisia valmistajan "bugeja", kuten vaijerit ovat jäykähköjä ja helposti ruostuvia, tietyissä kohdissa on huono ratkaisu pulttikiinnityksiin ja mikä oudointa niin 2-tahti öljyä ei voi lisätä ilman katteiden irroittamista.. Onneksi ko. ongelmat voi korjata helposti. Vaijerit vaihdoin kunnollisiin ja öljysin WD40-ihmeaineella. Pultit vaihdoin kunnollisiin ja muovimuttereita vaihdoin asianmukaisiin kestävämpiin. Öljysäiliötä muokkasin siten,että täyttökorkki tulee katteiden tasalle, että voi öljyä lisätä katteita irroittamatta.

 

 

Kun mopo oli täysin läpikäyty ja pikkuosaset puunattu sekä puutteet fixattu voikin alkaa kasaaminen. Ja koska on on talvi, tulee alle laittaa Mitrocin uudet nastarenkaat. Myös kytkin tuli vaihdettua alkuperäiseen ja kestävämpään malliin, toivottavasti vaihteet loksahtavat hyvin Castrollin MTX-liejuilla..

jatkoa seuraa...

 

Kasausvaiheessa kirosin monta kertaa Hyenan valmistajan insinöörien ajattelumaailmaa. Tätä mopoa ei ole tehty huollettavaksi. Jo pelkästään ilmanputsarin kiinnitys aiheutti harmaita hiuksia (jos niitä olis). Ja Hyenassa on käytetty runsaasti muovisuojuksia ym. turhuuksia, tosin ne tuovat laadukkaamman vaikutelman. En menisi takuuseen muoviosien pakkaskestävyydestä, mutta onneksi siihenkin löytyy kemikaalit avuksi, jotka "pehmentävät" muovia. Kaikki pienet muovisuojat suojasin ko. aineella ja toivon niiden kestävän jatkossa.

 

Kasauksen jälkeen yritin mopoa käyntiin.. Ryyppy päälle ja toisella polkaisulla käyntiin!! Eipä ennen ole moista tapahtunut ilman säätelyjä. Hyena kävi tasaiseen ja annoin sen rupsuttaa rauhassa moottorin lämpimäksi. Arvelin, että kytkin tulee säätää, mutta eipä siihenkään tarvinnut puuttua.

 

TESTILENKKI

Moottori lämmettyä huomasin kaasuttaessa ettei kierrä kunnolla. Noh.. Syynä tuohon on tuo pirullinen rajoitettu CDI-boksi. Vielä tässäkään vaiheessa en ollut saanut postissa tilaamaani rajoittamatonta CDI-boksia. Mopon sarviin ja pykälää silmään.. Ihan pienellä kaasulla ei jaksa lähteä, mutta läppien auetessa menohaluja löytyy. Vaihteet toimivat hiukan karkeasti, mutta kuitenkin luotettavasti. Edelleenkin olen sitä mieltä, että tämä on vakaa ja hyvä mopo ajaa vaikka testilenkillä tie oli rosoinen ja jäinen.. Täysin vakiona allani kulki 55km/h. Uskon, että tämän saa kulkemaan riittävän hyvin pelkällä CDI-boksilla. Etujarru vaikuttaa talvikelille liian tehokkaalta, mutta sehän on vain hyvä sulalla. Valot ja vilkut olivat tehokkaat ja toimi moitteetta.

 

YHTEENVETO:

Hinta-laatu kohtaa tässä vekottimessa! Ajettavuudeltaan menee ehdottomasti TOP 3:een mitä olen mopoja ajanut! Ajoasento sopii pidemmällekin kaverille ja muutenkin hyvin samanlainen kuin esim. Kawasaki Z:ssa. Vetoja riittää ja pysähtyy tarvittaessa. Huollettavuudesta tulee iso miinus, sillä kaikki on jotenkin rakennettu ahtaasti. Mutta suosittelen tällaista mopoa sellaiselle joka ei halua maksaa merkistä vaan käytettävyydestä!

 

TÄMÄ YKSILÖ ON MYYTY!

 

Alla kuvia purkamisvaiheesta: